Dagslys for god psykisk helse på hjemmekontoret

I dag, hvor store deler av norsk næringsliv er på hjemmekontor, er det viktig å være oppmerksom på egen psykiske helse.

Publisert

Mørketid og inaktivitet

Desember er mørketid, og fysisk aktivitet kan lett bli mangelvare nå som treningsstudioer er stengt. Derfor er det anbefalt i mange virksomheter at den ansatte tar seg tid til å komme seg ut for å få litt dagslys. Det man mister av arbeidstid kan like gjerne tas igjen når mørket faller på, noe som betyr tidlig ettermiddag nå i denne førjulstiden.

Når vi ikke lenger har reiseveien til og fra jobb kan det være vanskelig å komme seg ut av huset. Det er lettere enn tidligere å være både inaktiv og jobbe i dårlig arbeidsstilling. I tillegg er det i dag mange som bekymrer seg over situasjonen vi er i, og sover dårlig, noe som igjen kan trigge følelsen av nedstemthet.

.

Her er noen råd til deg som merker at hjemmekontoret begynner å slite på psyken:

1. Skriv ned alle tanker du har rundt din egen arbeidshverdag

2. Se hvilke punkter du kan gjøre noe med

3. Ta kontakt med leder hvis du trenger hjelp til arbeidsoppgaver eller har behov for bedre utstyr

4. Vær oppmerksom på endrede mønstre i egen aktivitet

5. Legg inn en gåtur ute før eller etter hjemmekontoret

6. Hvis mulig - planlegg en utvidet lunsjpause som en mulighet til å trene eller gå en tur ute i dagslys

7. Inviter til møter med tittelen «Walk and talk»

8. Gå en tur i skogen – skuldrene senkes betraktelig i grønne omgivelser

9. Sov godt! Søvn og bra døgnrytme er viktig for din mentale tilstand

Dagslys påvirker både trivsel og prestasjon

Dagslys spiller en stor rolle for helsen og for hvordan vi trives og presterer på jobben. Har du et problem eller en vanskelig sak du konsentrerer deg om på jobben? Sjekk ut om en tur i dagslys kan hjelpe deg til å løse problemet. Og - hvis ikke det fungerer, da har du i hvert fall fått både mosjon og lys.