Eplehuset vant Kundeserviceprisen 2021 innenfor sjangeren Elektronikk.
Eplehuset vant Kundeserviceprisen 2021 innenfor sjangeren Elektronikk.

Eplehuset:

– Investering i ansatte gir resultater

Pandemien sendte folk på hjemmekontor, og parallelt med det: Enorm pågang hos Eplehuset fra hjemmeværende som da trengte diverse utstyr og IT-support. Over 200 000 henvendelser har butikkjeden mottatt det siste året, så gleden sto i taket da Eplehuset vant Kundeserviceprisen 2021 innenfor sjangeren Elektronikk.

Publisert

Bedriften selger Apple-produkter over hele landet og på nett, og har eksistert siden 2002. De har tre servicesentre i Oslo, Trondheim og Bergen og mener selv at de har et høyt nivå innen servicegrad. Jubelen var likevel stor da dro i land førstepremien i årets Kundeservicepris i slutten av april!

Petter Bjørhusdal-Oosterhof, assisterende leder i Eplehuset Kundesenter i Trondheim
Petter Bjørhusdal-Oosterhof, assisterende leder i Eplehuset Kundesenter i Trondheim

- Det var livesending, pizza, øl og god stemning fordelt på flere kontorer, forteller Petter Bjørhusdal-Oosterhof, assisterende leder i Eplehuset Kundesenter i Trondheim. Kollega og leder, Stein Ihle Pedersen, var hjemme i pappaperm, men bekrefter både konkurranseinstinkt og store forventninger under hele prosessen.

- Det er første gang vi deltar, så det var virkelig gøy å gå til topps, sier han.

Måler og følger opp de ansatte

Eplehuset har en visjon om å skape gjentagende betydningsfulle opplevelser for kundene, men hvordan gjør de det?

- Uavhengig av om du skal handle et nytt produkt, sliter med et produkt du eier fra før, eller at du vil lære mer, skal det være en betydningsfull opplevelse å være i kontakt med oss. Dette gjør forhåpentligvis at du velger oss neste gang, forteller Bjørhusdal-Oosterhof.

Eplehuset har et ungt miljø og legger stor vekt på opplæring og oppfølging, og Ihle Pedersen forteller om viktigheten av å være tilgjengelig.

- For mange er kanskje Eplehuset den aller første ordentlige jobben de har, og vi synes vi har et ansvar for å være en god arbeidsgiver. Hver morgen starter vi med en morgenmelding i internt kommunikasjonssystem, hvor vi også holder kontakten flere ganger om dagen. De ansatte følges opp med en personlig ukesrapport som vi bruker som verktøy for videre utvikling, i tillegg til en ukesrapport for hele avdelingen.

- Målet er ikke å gi skjenn eller skape dårlige følelser, men å hjelpe, lære opp og motivere. Vi setter søkelys på gode tilbakemeldinger og hva som har fungert godt, så vel som dårlige tilbakemeldinger, og hva som kunne vært bedre, supplerer Bjørhusdal-Oosterhof.

Økt produktivitet og mindre sykefravær

At trivsel på arbeidsplassen gir økt produktivitet og mindre sykefravær er godt kjent, men hvordan ivaretar Eplehuset god stemning og et inspirerende arbeidsmiljø?

- Vi var spente på hvordan det kom til å bli da alt stengte ned, men gjennom teams-møter og jevnlig oppfølging har vi klart å følge godt opp, sier Ihle Pedersen.

- I bedriften generelt er det fokus på et godt miljø. Vi har en sosial kasse, Epleklubben som er frivillig å være med på og hvor du donerer et lite beløp. Eplehuset matcher beløpt og dobler og så drar vi på klatrepark, spiller bowling eller spiser middag. I Covid-tiden må det gjøres annerledes, så nå skal vi faktisk ha en Paint ´n Sip digitalt.

- Paint ‘n hva?

Vi hadde ikke vunnet denne prisen hvis det ikke hadde vært for innsatsen alle ansatte har lagt ned igjennom korona!

Leder i Eplehuset Stein Ihle Pedersen

- Paint ‘n Sip er et tiltak hvor en kunstinstruktør deltar gjennom et teams-møte og gir råd underveis, mens de som deltar maler et bilde samtidig som de har noe godt i glasset, forklarer Bjørhusdal-Oosterhof.

Eplehuset har også et miljøråd som ser på tiltak for arbeidsmiljøet, både på det fysiske og når det gjelder trivsel. Her kan man søke tilskudd for å gjøre aktiviteter som fremmer helse, som deltagelse i Bergen maraton. I tillegg arrangerer de en årlig festival kalt «Epleheim» for alle ansatte i bedriften, samt leverandører og samarbeidspartnere. På festivalen er det faglig påfyll gjennom en expo, men også live konserter. Vanligvis skjer dette på Årdsøya i Selbu, men i fjor ble det en digital variant

- De største investeringene er våre ansatte. Vi ønsker at Eplehuset skal være et godt sted å jobbe. Vi hadde ikke vunnet denne prisen hvis det ikke hadde vært for innsatsen alle ansatte har lagt ned igjennom korona! Jeg er utrolig takknemlig for hjelpen vi på kundesenteret fikk av de andre avdelingene da butikkene ble nedstengt. Vi er helt avhengig av god samhandling for å skape gode opplevelser, avslutter Ihle Pedersen.