Kundeservice fra hjemmekontoret?

12 gode råd til deg som jobber med kundeservice fra hjemmekontoret.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager er det hjemmekontoret som gjelder for veldig mange. Koronaen har satt en effektiv stopper for vanlig kontordrift, på godt og vondt.

Godt for de som har en god plass de kan kalle sitt eget hjemmekontor. Dårlig for den som må sitte på en vond stol, eller kanskje til og med i senga!

Fremover kommer vi i Kundeservicenytt til å ha fokus på temaet hjemmekontor. Vi skal se på hvordan ulike virksomheter har løst dette, og vi skal se på hva hjemmekontor over tid gjør med den enkelte arbeidstakeren.

Hvordan fylle våre ulike roller uten å fysisk bevege seg til en annen arena?

Cecilie Thunem-Saanum er en prisvinnende foredragsholder og ekspert på kommunikasjon, kundeservice og tidsbruk. Her kommer en kortversjon av hennes artikkel om hjemmekontor i koronaens tid.

12 gode råd til deg på hjemmekontor:

1. Skap en fast struktur: Lag fokusfaser og friminutt

Nå er det god struktur, som gjelder. Når alt skjer hjemme, gjelder det å skape en god rytme og gode rutiner.

2. Sett egne tidsfrister for deg selv

Sett deg en konkret tidsfrist for når du skal i gang med en konkret arbeidsoppgave. Gjør som på kontoret: Kos deg med te- eller kaffekoppen mens du varmer opp ved å sjekke mail og småprate med dem du bor med i starten av arbeidsdagen.

3. Ha et klart skille mellom jobb og fritid

Brukes familiens kjøkkenbord som arbeidssted? Rydd bort alle plikter, når du er ferdig med arbeidsdagen.

4. Ta hensyn til hverandres behov

La dem du bor med få tid for seg selv, om de trenger det. Og gi deg selv den tiden du har behov for. Få, om noen, storkoser seg om de er sammen døgnet rundt i flere dager og uker.

5. Sørg for inntrykk utenfra – både faglig og sosialt

Selv om du bor sammen med noen trenger vi alle impulser utenfra. Hold kontakt med kolleger om fremdrift i prosjekter og prioritering av oppgaver. Og unn deg også tid til løs pauseprat med venner og kolleger.

6. Lag en egne soner for ulike aktivitet

Jo mindre plass, dess viktigere å skape et skille mellom jobb og fritid. Unngå å bruke sofakroken til laptop i fanget-jobbing når du gjør de viktigste oppgavene. Om du har flere rom eller soner du kan oppholde deg i, bruk dem aktivt for å skille mellom ulike modus.

7. Kle deg for å gå på jobb

Kanskje en sær, ny tanke – men den virker: Kle deg for riktig modus. La joggebuksa ligge, og kle deg som du pleier når du skal på jobb. Ved å gjøre det hjelper vi hjernen vår til å komme i riktig modus.

Når arbeidsdagen er over viser du deg selv og omgivelsene dine at du går over i et annet modus, ved å skifte til det du pleier å trives i når du kommer fra jobb. Slik skaper du et mentalt skille mellom arbeid og hvile, og klarer dermed lettere å koble av.

8. Visualiser hva du får gjort

Bruk to do-lister, og stryk ut eller huk av på de oppgavene du får gjort. Det er lett å bli blind på egen prestasjon i en monoton tilværelse, når dagene flyter over i hverandre og ingen kolleger er der for å gi deg et klapp på skulderen. Sørg derfor for å ha kontroll på hva du faktisk får unna.

9. Få frisk luft og vær fysisk aktiv

Husk å få nok bevegelse og frisk luft. Reis deg hver time, flytt printeren til et annet rom slik at du må bevege deg for å hente dokumentene.

10. Senk kravene til deg selv

Dette er ikke noe vanlig hjemmekontor. Så, senk kravene til deg selv, senk kravene til dine ansatte. Ta de pausene. Du er sannsynligvis mer effektiv enn du tror. Ta deg tid, gi dem rundt deg tid: Vær der for dem du bor med, ring dem som bor alene, be om hjelp før du blir ensom

11. Velg det viktigste

Prioriter det aller viktigste: Helsen, og dem du bor med. Trenger to-åringen din fanget ditt, får tidsfristen ryke. Og, om tolvåringen er engstelig for situasjonen, eller trenger hjelp til skolearbeid? Stol på forståelse fra arbeidsgiver og andre – vi er mange i samme situasjon.

12. Et siste tips:

Hva enn du gjør – husk å ha med deg hjertet ditt, hele veien.

På fagbloggentil Cecilie TS kan du lese hele denne artikkelen med temaet Hjemmekontor i koronaens tid,

Vi håper får nytte av rådene, og vi kommer med flere artikler fremover om temaet hjemmekontor.

Har du innspill til hva vi bør ta opp? Kjenner du noen vi bør snakke med? Ta gjerne kontakt! [email protected]