Shutterstock
Shutterstock

Nyheter:

Hvem er best i klassen på kundeservice?

Gjennom året er det flere undersøkelser og kåringer av hvem som gjør det bra innen sitt felt. Det snakkes om kundeservice, kundereiser og ikke minst - kundeopplevelser. Det ringes, chattes og mailes, for å finne ut hvem det er som leverer service i ypperste klasse.

Publisert Sist oppdatert

Norges dårligste kundesenter

Vinnerne av Kundeserviceprisen 2021!

Vinnerne i Kundeserviceprisen 2021 kåres 29. april kl. 17:00. Kåringen blir digital og nærmere informasjon om hvordan du og dere kan være med kommer finner du på Kundeserviceprisen.no.

Vi gleder oss til kåringen av 24 vinnere og en overraskelse!

Vi skal heldigvis ikke snakke om det. Men, det var bakgrunnen til at Kundeserviceprisen startet i 2007. Programmet FBI på NRK kåret i 2006 Norges dårligste kundesenter. Initiativtakerne bak Kundeserviceprisen, SeeYou og Confex, mente det ville være bedre å identifisere de dyktige kundesentrene, og undersøkelsen var i gang fra 2007.

Innsikt i egne prestasjoner

Ofte kan man tro at servicen man yter ligger på et høyt nivå. Men, så viser det seg kanskje at dette ikke er tilfelle likevel. Ved å delta i konkurransen om Kundeserviceprisen har man en gylden mulighet til å få analysert egen kundeservice med lupe. Mystery shoppere jobber aktivt med rollespill, og henvendelsene de gjør er nøye planlagt, og gjennomføres som om de skulle være en reell kunde.

Vinneren av Kundeserviceprisen 2020

«Årets kundesenter – Best i test»

ice mobil!

Hvem er Mystery Shopperen?

Mystery Shopperen gjenspeiler de alminnelige kundene, som alle er forskjellige. Dessuten er det vesentlig at Mystery Shopperen er en potensiell, ny kunde, og derfor ikke har vært i kontakt med virksomheten deres tidligere. Dermed er alle muligheter åpne for kundebehandleren, og det er opp til vedkommende å gjøre en god jobb.

Klassene i Kundeserviceprisen 2021

  • Alarmselskap
  • Avis
  • Bank
  • Bilutleie
  • Bredbånd
  • Energi
  • Elektronikk
  • Forsikring
  • Hotell
  • Innfordring
  • Mat og Drikke på nett
  • Medlemsorganisasjon
  • Mobil
  • Netthandel
  • Offentlig
  • Persontransport
  • Streaming
  • Transport og logistikk
  • TV Distribusjon
  • Åpen klasse

Mystery Shopperne er også forskjellige. De er menn og kvinner i alle aldre, fra hele Norge. Det betyr at undersøkelsen ikke er gjort av «ensartede konsulenter», som har samme forventninger og tenker likt. Her er det helt forskjellige og reelle kunder, med egne forventinger, egne meninger og egne behov. Altså ganske likt deres alminnelige kunder

Kontaktmåtene de gjennomfører henvendelsene med er telefon, chat, epost/kontaktskjema og Messenger.

Grundig dokumentasjon

Etter kundehenvendelsen dokumenteres kundebehandlernes prestasjoner; hva de gjør eller ikke gjør, hva de skriver eller ikke skriver, hva de sier eller ikke sier. Etter hver eneste henvendelse besvarer Mystery Shopperen opptil 40 spørsmål om disse prestasjonene. I tillegg skriver de tre kommentarer, en for hver av de prestasjonsområdene kundebehandleren kan påvirke.

Noen av områdene som rapporteres er:

· Svar- og ventetid

· Mottak og velkomst

· Kundebehandleren

· Totalinntrykk

· Tilgjengelighet

· Interesse

· Kommunikasjon

· Kompetanse

· Salg

Beskrivelsen av rapporten fra Kundeserviceprisen kan du lese her.