Sparebanken Møre, vinner av Kundeserviceprisen 2020 i klassen Bank
Sparebanken Møre, vinner av Kundeserviceprisen 2020 i klassen Bank

Nyheter:

Siste innspurt før kåringen av Kundeserviceprisen 2021

29. april kl 17.00 presenteres kåringen av vinnerne i Kundeserviceprisen 2021. Vi har snakket med flere av fjorårets vinnere, og stilt dem noen spørsmål om hvordan de jobber, hva en slik pris betyr, og ikke minst hvilke ambisjoner de har fremover.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan blir man best på kundeservice?

«Det har vært enormt mye blod, tårer og svette!»

Kjetil Totland, Kundeservicedirektør
Ice Mobil

Det er ingen tvil om at det krever mye for å bli best. Enten du konkurrerer innen idrett, matlaging, service eller andre disipliner. For å sitere Kjetil Totland, kundeservicedirektør i Ice Mobil, totalvinneren Norges beste kundeservice i fjor: «Det har vært enormt mye blod, tårer og svette!»

Den setningen forteller alt. Det er ikke tilfeldig hvem som vinner. Av de vi har snakket med av tidligere vinnere har vi fått høre om flere års møysommelige prosesser, trening med eksterne spesialister over flere år, psykologikurs, kommunikasjonstrening og formidabel kunnskap hos de ansatte. En annen viktig faktor har også vært at det flere steder ikke bare gjelder å trene førstelinjen, men også oppover i hele organisasjonen.

Kolumbus: Vi skal bli Norges beste kundesenter i vårt segment!

Da Kjetil Nordbø i 2019 begynte i stillingen som kundeserviceleder i Kolumbus, var retningen han satt tydelig. De ansatte var allerede gode på kundeservice, men den nyankomne så forbedringspotensialet, og resultatet ble seier i klassen Persontransport i 2020.

Vinnerne av Kundeserviceprisen 2021!

Vinnerne i Kundeserviceprisen 2021 kåres 29. april kl. 17:00. Kåringen blir digital, og nærmere informasjon om hvordan du kan være med finner du på Kundeserviceprisen.no.

Vi gleder oss til kåringen av 24 vinnere og en overraskelse!

1) Hvordan ble dere så gode at dere gikk helt til topps, og vant Kundeserviceprisen i deres bransje?

En tydelig retning, dyktige medarbeidere, omsorgsfull lederstil og kontinuerlig kurs og opplæring. Målet er å løse alle saker i førstelinjen, en stor grad av autonomi, og at leder har full tillit til at kundekonsulenten tar riktige beslutninger og løser saken.

2) Hva har prisen betydd for de ansatte og virksomheten i etterkant?

Å vinne denne prisen var veldig motiverende for alle de ansatte i avdelingen, som har levert fantastisk kundeservice i mange år. Det å ha blitt sett og vurdert utenfra betyr mye, og gratulasjoner fra vår direktør, vår eier fylkeskommunen og befolkningen i fylket vårt, er ekstra hyggelig. Diplomet henger på veggen i vårt kundesenter som et synlig tegn som vi ser hver eneste dag.

3) Ambisjoner for fremtiden?

Hovedmålet vårt er at vi til enhver tid skal gjøre det aller beste for kundene våre. De skal vite at vi er der for dem, vise empati og forståelse, og gjøre alt vi kan for å hjelpe.

Kjetil Nordbø
Kundeserviceleder
Kolumbus

Hovedmålet vårt er at vi til enhver tid skal gjøre det aller beste for kundene våre. De skal vite at vi er der for dem, vise empati og forståelse, og gjøre alt vi kan for å hjelpe.

Vi skal fortsette å rendyrke jobben med god kundeservice, og målet er å bli Norges beste, ikke bare klassevinner!

Lowell: En lang reise til toppen

Kreditthåndteringsselskapet Lowell fikk en delt førsteplass i klassen Innfordring, og har systematisk jobbet for å bli bedre på kundeservice. De har investert mye tid, penger og ressurser over flere år, og da prisen var et faktum ble det full jubel. Ifølge leder for Lowell Norges kundesenter, Lene Strengelsrud, er målet at absolutt alle i virksomheten skal få den samme treningen.

1) Hvordan ble dere så gode at dere gikk helt til topps, og vant Kundeserviceprisen i deres bransje?

Vi har jobbet i flere år med prosesser for den beste kundeservicen. Der inngår blant annet kommunikasjonstrening for alle, ikke bare førstelinjen.

2) Hva har prisen betydd for de ansatte og virksomheten i etterkant?

Å vinne Kundeserviceprisen betydde mer enn vi faktisk trodde, og veien dit skapte et enormt engasjement. Det å se at jobben man gjør hver dag blir anerkjent, og at noen andre ser deg. Det er stort. Og i salgsøyemed er det flott å pryde budskapet med logoen til Kundeserviceprisen – da kan vi skryte av at vi er best!

3) Ambisjoner for fremtiden?

Vi må flytte fokus, og tenke nytt. Hvis vi skal kunne forsvare prisen må vi fortsette å trene og jobbe målrettet.

Tussa: Ekte kundefokus og kultur

Kundesenteret er selve hjertet i Tussa, vinneren av klassen Energi. Ifølge Lise Ulstein, markedssjef i Tussa-24, handler det om å ha kunden som førsteprioritet. Kulturen og medarbeiderne deres kan ingen kopiere, og det er det som skiller dem fra sine konkurrenter over tid.

1) Hvordan ble dere så gode at dere gikk helt til topps, og vant Kundeserviceprisen i deres bransje?

Jeg vil fremheve bemanningen og kultur som utslagsgivende. Et drivende dyktig team av energirådgivere som alle har kunden som førsteprioritet. Vi har fokus på kompetanseheving og kompetansedeling i daglige morgenmøter, og fokus på styrkebasert kultur -hva man gjør bra og hvorfor man gjør det, i stedet for fokus på problemene. Dette gir mere energi, bedre resultat, vi lærer mere, er lykkeligere, mindre stressa, og vi har det gøy på jobb!

2) Hva har prisen betydd for de ansatte og virksomheten i etterkant?

Kundeserviceprisen i 2017, 2019 og 2020 har vært med å bygge stolthet for jobben som legges ned, både for avdelingen og selskapet. Fokuset har blitt ytterligere skjerpet på å levere jevne, gode kundeopplevelser. Vi har brukt Kundeservicepris-symbolet aktivt i reklamesammenheng, og fått oppmerksomhet på det.

3) Ambisjoner for fremtiden?

I tillegg til å vinne energiklassen kom Tussa i 2020 på en god 2. plass totalt, på tvers av alle 23 bransjene, i konkurranse med 181 andre selskaper. Totalvinner av alle bransjene var Ice Mobil med 92,1 poeng. Tussa kom hakk i hel med 89,1 poeng. Målet er selvsagt å ta steget opp og vinne hele konkurransen i 2021!

Sparebanken Møre: Vi er ikke helt som alle andre kundesentre!

Sparebanken Møre har vunnet kategorien Bank to år på rad, og Vibeke Skår Klock, leder av Kundesenteret, mener at den viktigste årsaken er at de er et godt team. Susann F. Hessen, teamleder for Kundeservice personmarked, er tett på og veldig tilgjengelig. De har gjort et strategisk valg på at all kontaktinformasjon skal ligge åpent og tydelig, slik at kundereisen får en god start. I tillegg fremhever hun at de har kompetansen og bredden med de rette folka i førstelinjen.

1) Hvordan ble dere så gode at dere gikk helt til topps, og vant Kundeserviceprisen i deres bransje?

Prisen har betydd, og betyr, veldig mye. Alle de gode tilbakemeldingene ruller over svære skjermer på kontoret hver dag. I tillegg blir Kundeserviceprisen-symbolet brukt i markedsføringen, i signaturen og i de fleste sammenhenger vi kan skryte av oss selv.

Vibeke Skår Klock
Leder av kundeservicesenteret
Sparebanken Møre

Vi har alltid vært opptatt av god service, og vi har lært enormt mye siden første gangen vi var med, for fem år siden. Da kom vi på 6. plass, året etter ble vi nr 3, og så to 1. plasser på rad. Vi har brukt rapporten effektivt, og sett på hvor vi kan forbedre oss. Vi har fantastiske medarbeidere, og konkurranseinstinktet er tydelig. Alle ønsker å bli best!

2) Hva har prisen betydd for de ansatte og virksomheten i etterkant?

Prisen har betydd, og betyr, veldig mye. Alle de gode tilbakemeldingene ruller over svære skjermer på kontoret hver dag. I tillegg blir Kundeserviceprisen-symbolet brukt i markedsføringen, i signaturen og i de fleste sammenhenger vi kan skryte av oss selv.

3) Ambisjoner for fremtiden?

Vi vil beholde tittelen, så vi fortsatt kan si «Best i test gir gode kundeopplevelser!» Vi ønsker ikke at det skal bli en vandrepokal - seieren hører hjemme hos oss. Vi skal kjempe for at den skal bli værende på Nordvestlandet

Vi i Kundeservicenytt ønsker alle som er med i 2021 masse lykke til, og vi gleder oss til å følge med på kåringen torsdag 29. april kl 17:00!

Les mer om prisen på www.kundeserviceprisen.no